De DUKW is bij ons vooral bekend door de landing in Normandië. De Duitsers vermoeden dat bij een aanval van de geallieërden, havens noodzakelijk waren. Niets was minder waar. Op D-Day werden 2000 DUKW's ingezet, ze waren een essentieël onderdeel in de strategische verrassingsaanval van de gealieërden. Tussen 6 juni 1944 en 8 mei 1945 vervoerden de DUKW's 3.050.000 ton van de 15.750.000 ton munitie en bevoorrading die de geallieërden gebruikten tijdens de oorlog in Europa. Pittig detail, de DUKW's werden hoofdzakelijk door vrouwen geproduceerd. Na de oorlog liet het leger de meeste van de DUKW's achter in de streken en steden waar ze werden ingezet. Dit is de reden waarom ze in heel wat streken rond de wereld terug zijn te vinden.
DUKW's werden gebouwd tijdens de tweede wereldoorlog naar aanleiding van de aanval op Pearl Harbor. Ze werden vooral ingezet om wapens en soldaten van de schepen naar het vasteland te transporteren, daar waar geen havens waren. De DUKW werd voor het eerst ingezet bij "Operation Husky" in Sicilië in 1943. Ongeveer 90% van de bevoorrading werd er op de belangrijke tweede en derde dag van de invasie met DUKW's vervoerd. DUKW's werden ook ingezet in Salerno, Napels, Nieuw Guinea, de Filipijnen, Manila, Iwo Jima, Okinawa, bij het overstekn van de Rijn in 1945,...
Technische gegevens: GMC 353 D.U.K.W.
Bouwjaar: 1942-1945
Lengte: 9,456 meter Breedte: 2,517 meter
Laadvermogen: 25 soldaten met uitrusting of 2.500 kg
6x6 voor- en achterwielaandrijving
snelheid op zee: 6 knopen
snelheid op land: 72 km/u
aantal geproduceerd: 22.000 stuks